GALERIE BIRCH 2002.

 

Rød tiger. 2002.
100 x 81 cm. Olie på lærred
 

100 x 81 cm.

 

 

 

 

81 x 100 cm.

 

 

2



81 x 100 cm. Olie på lærred

 

3



116 x 89 cm. Olie på lærred

 

 

 

 116 x 89 cm.

 

 

 

 

146 x 114 cm.

 

 

4



146 x 114 cm. Olie på lærred

 

5



130 x 130 cm. Olie på lærred

 

 

 

130 x 130 cm.

 

 

 

 

100 x 100cm.

 

6



100 x 100cm. Olie på lærred


 

Uffe Christoffersen

skriver om værkerne der blev vist hos Galerie Birch 2002
 

"Den grinende Tiger"

Malerierne til denne separatudstilling i Galerie Birchs nye flotte lokaler i Bredgade 6, er malet i en periode hvor jeg har haft nogle oplevelser der har haft stor betydning for billederne og min karriere som maler i Frankrig. Det startede med et møde med den 91 årige maler Echauren Matta, som bor midt i Paris i en villa. At tale med en maler der udstillede med surrealisterne i 1938 i Galerie Beaux Arts, om hans nu afdøde venner Max Ernst, André Breton, Tanquy, Ciacometti og Duchamp, var en fantastisk oplevelse.
Matta er født i 1911 i den Franske del af Baskerlandet, men flyttede som barn til Chile. Han kom til Paris som ganske ung arkitekt og arbejdede hos La Corbusier, hvor han bl.a. mødte Asger Jorn. Jeg tilbragte en hel eftermiddag alene med Matta. Han kendte mine malerier fra bøger og kataloger som han af omveje havde fået. Matta synes det var interessant at en dansk maler boede lidt nord for Nimes. Han kendte byen godt, havde gode venner og forbindelser der. Under vores lange samtale vendte han hele tiden tilbage til Asger Jorn. Det var fordi Jorn var dansker og at mine ekspressive tigre mindede ham om hans nordiske måde at male på.
Matta fortalte at han og Jorn havde arbejdet sammen på et Italiensk keramikvärksted, hvor de en dag havde lavet en stor hund af ler. Denne havde de en tidlig morgen placeret på togskinnerne, hvor toget fra Paris skulle passere forbi mod Rom. Da toget kom blev det nødt til at stoppe, politiet blev tilkaldt, pressen kom og næste dag var det på forsiden af alle de Italienske aviser.
Jeg var oppe at se Mattas atelier, hvor han var igang med nogle store malerier. Han blev nødt til at bruge stige for at nå de øverste partier. Han var sur over at alderen havde gjort, at han var sunket ca.25 cm. Matta havde selv for alvor opdaget dette da der var taget nogle fotos af ham og president Chirac i ateliet. De viste en lille mand der stod ved siden af den høje president. Det sidste nye Matta havde lavet var nogle farvede tegninger, lavet på computer - det grinede vi meget af - men tegningerne var fantastisk gode.
Mødet med Matta var sådan en stor inspiration at jeg i den følgende periode malede i dyb koncentration da jeg skulle have en separatudstilling med Galerie Birch på kunstmessen, ARTêNIM 2001 i Nimes. Udstillingen blev en succes og et fransk galleri, Galerie Aarts Masters, kastede sig over mine malerier og drog afsted med en stak for at arbejde videre med disse. Det første mit nye galleri gjorde var at lave en stor ophængning af mine malerier på st'ART 2002, Strasbourg, sammen med en kendt fransk maler, Di Concetto. Videre har vi aftalt to separatudstillinger i efteråret 2002. En i deres galleri og en på et stort vin Chateau i Saint Emillion.
I september 2001 ringede arkitekt Mads Møller og spurgte om jeg var ville lave en udsmykning i den nye Café Hack i Aarhus Teaterbygning. Jeg rejste derfor til Danmark for at mødes med ham, og teaterchef Palle Jul Jørgensen, og for at se stedet. I den tidligere teatercafé havde der været en meget stor dyrefrise bestående af tigre og løver. Den var fra ca. 1910, malet af Karl Hansen-Reistrup, men tidens brug af lokalet havde sat sine spor og kun en lille del af frisen er bevaret. Til den oprindelige frise lavede Hansen-Reistrup en meget klar skitse. Den forestiller tigre og løver , der i harmonisk forening nyder livet, og spiser vindruer. Det er som en paradisisk tilstand, som her var tænkt for at give cafélokalet en fornem stil, og skabe en idyllisk stemning.
Ud fra en zoologisk betragtning er der aldrig fundet spor af vilde løver i Asien eller omvendt vilde tigre i Afrika. Det er absolut umuligt for de to konger, som er lige stærke, at tolerere hinanden - og for øvrigt spiser ingen af dem vindruer. Og dog, kombinationen af tigre og vindruer i teatercaféens billedfrise, fik mig til at tanke på den græske legende fortalt af plutark om Dionysos ( eller Bacchus: naturkraften og vinens gud der forvandlede sig til en tiger ). Med det som udgangspunkt har jeg kunnet lave en ny fortolkning af frisen, hvor den gamle del skulle bevares, og jeg skulle fortsatte med resten af de15 m., med min historie.
Frisen blev færdig i maj 2002.
I marts måned 2002 deltog jeg i en udstilling der hed DYREBAR "Zoologiske Have og Kunstnerne" paa Johannes Larsen Museet i Kerteminde. Om danske og nordiske kunstneres fascination af dyrelivet og resultaterne heraf. Udstillingen går videre til Sophienholm i Lyngby til sommer. I slutningen af marts måned 2002 lavede Annette Birch en separat udstilling i Max Galerie d'Art som ligger i Nice paa Promenade des Anglais ikke langt fra det berømte Hotel Négresco. Det gik rigtig godt.
Al den aktivitet har gjort at de malerier der blev påbegyndt for ca. et år siden, har været undervejs i en meget positiv periode. Inspirationen fra disse møder og nye udstillingssteder har gjort det så spænende at male at farvestoffet i malerierne har fået en særlig fylde, energi og glød. Det er blevet til tigerhoveder der stråler af gule, røde og blå farver - og mange af billedere griner fordi det er dybt alvorligt at male.

UFFE CHRISTOFFERSEN. Fontarèches, april 2002.